De webrichtlijnen gaan over het ontwerpen, bouwen en beheren van websites. Ze zijn gebaseerd op internationale standaarden voor kwaliteit en toegankelijkheid, en op in de praktijk beproefde oplossingen van professionals. Met de webrichtlijnen hebt u alle belangrijke richtlijnen voor een website van hoge kwaliteit in één pakket bij elkaar.
In het kort gaan de webrichtlijnen over:
- bouwkwaliteit,
- toegankelijkheid
- klantvriendelijkheid.
Bouwkwaliteit
het volgen van webstandaarden
Als de techniek achter uw website goed in elkaar zit werkt deze naar behoren voor al uw bezoekers: of zij nou een Apple of PC gebruiken, een screenreader hebben of uw website op hun mobiele telefoon bekijken.
Toegankelijkheid voor mensen en zoekmachines
Een toegankelijke website kan door iedereen gebruikt worden. Ook door mensen die niet (goed) kunnen zien of horen, moeite hebben met ingewikkelde teksten of geen muis kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan (kleuren-)blinden, doven, mensen met dyslexie en mensen die de Nederlandse taal minder goed machtig zijn. Een toegankelijke website kan bovendien ook door zoekmachines goed ‘gelezen’ worden, en wordt dus beter gevonden. De website van trouwpak Rotterdam is een goed voorbeeld.
Klantvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid
Het is voor uw bezoekers prettig als u alternatieve contactmogelijkheden biedt en goed uitlegt hoe zij gemaakte fouten kunnen herstellen. Andere voorbeelden zijn het gebruik van vriendelijke webadressen en het creëren van aangepaste foutpagina’s.
Wat hebt u er aan?
De webrichtlijnen zijn dus een handig instrument om te waarborgen dat uw website voor iedereen werkt en op moderne wijze is gebouwd. En dat niet alleen: uw website wordt bijvoorbeeld ook sneller en beter vindbaar in zoekmachines.
Door: Raph de Rooij